ПОЕТИЧНА СИНОНІМІЯ
Методична цінність
Гра збагачує словниковий запас школярів,
привчає користуватися словами-синонімами, шукати й використовувати для
висловлювання якнайтонші відповідники, розуміти роль слова в процесі мовлення,
важливість уживання слова правильно, відповідно до значення, а також призвичаює
дітей сприймати поетичне мовлення, розуміти його образність, відмінність від
мовлення звичайного.
Правила гри
Учні одержують віддруковані поетичні
фрагменти, у яких на місці вжитих авторами слів у дужках подано кілька
синонімів, що з цими словами перебувають в одному синонімічному ряду. Завдання
гри полягатиме у швидкому й правильному встановленні вжитого авторами слова.
Той, хто правильно й швидше за інших виконує завдання, і визнається переможцем
гри. Ігрове завдання може стосуватися будь-яких слів у наведених поетичних
контекстах.
Багатство синонімів – одна
з питомих ознак багатства мови
взагалі.
М.Рильський

Олекса́ндр Іва́нович
Канди́ба (23 листопада (5 грудня) 1878, Крига, Сумщина — 22 липня 1944, Прага,Чехія) —
український письменник, поет, драматург, представник символізму. Свої твори публікував під псевдонімом Олександр Олесь. Батько поета
та політичного діяча Олега Ольжича.
1.
В дитинсті ще … давно, давно колись
Я ( шмигнув, вилетів, вибіг) з хати в день майовий…
Шумів травою степ шовковий,
Сміявся день, пісні (текли, лились, струмували)…
Визначити дієвідміну дієслів , утворити форму 2 особи
однини та множини.
2.
В обіймах з радістю ( сум, журба, туга, печаль, скорбота).
Одна (летить, мчить, лине),
друга спиня…
І йде між ними ( двобій, дуель, змагання, боротьба),
І дужчих хто – не знаю я.
Визначити кількість букв і звуків .
3.
Хтось ударив без ( співчуття, жалю, печалі, туги) по
серці моїм,-
І забилося серце в вогні
золотім…
І ( посіялися, потрусилися, посипались) іскри (
ясні, прозорі, яскраві, блискучі),
І в дзвінкі обернулись пісні.
Виконати розбір дієслів за будовою.
4.
Уривок із поезії « Чари ночі»
Сміються,( голосять, плачуть, ридають, ревуть)
солов`ї
І б’ються піснями в груди:
«Цілуй, цілуй, цілуй її,-
Знов молодість не буде!
Ти не дивись, що буде там,
Чи ( непам`ять, забуття), чи зрада:
Весна іде назустріч вам,
Весна в сей час вам рада.
На мент єдиний залиши
Свій (печаль,сум,журба, смуток),
думки і горе-
І струмінь( власної, особистої, приватної) душі
Улий в шумляче море.
Лови летючу (хвилину, момент, мить) життя!
Чаруйсь, хмілій, впивайся
І серед мрій і забуття
В розкошах закохайся.
Поглянь, уся земля (тремтить, тріпоче, здригається)
В палких обіймах ночі,
Лист квітці рвійно шелестить,
Траві струмок воркоче.
Визначити відміну іменників, зробити фонетичний розбір
слова печаль.
5.
(Затріпотіли,затремтіли, задрижали) струни у душі моїй…
(Лагідна,ніжна, ласкава), ніжна пісня задзвеніла в ній…
Що ж до їх, торкнулось? Чи
проміння дня,
Чи журба і радість, і любов моя
?
Виконати фонетичний розбір слова задрижали.
6.
Я ріс в ( багні,болоті,грязі, багнюці),
мов бур`ян,
В воді було моє коріння,
А листя блідло без проміння,
І ржею їв його (туман, імла, мряка)..
Тепер даремне сонце ждане,
Даремна ласка днів ясних,-
Нехай мій ( ласкавий, лагідний, ніжний)
цвіт без них,
На жаль,- хто знав його, - дов`яне.
Виконати частиномовний аналіз тексту, пояснити розділові
знаки .
7.
Я не наслухався ні шуму рік
широких,
Ні (шарудіння, шелесту, шурхоту)
лісів дрімучих, темних,
Ні голосу пташок, що вихваляють
світ .
Виконати синтаксичний розбір речення .
8.
Жита! Пригадую…
Як сон… дитячий, золотий…
Схиляюся і падаю на землю
І серце біля них кладу..
О дорогі мої!
Шуміть мені забуту ( вигадку, байку, казку, фантазію).
П`яніть мене своїм диханням,
Щоб я упився і не знав,
Де зараз я,- чи на чужині,
Чи там, ах, там, в краю
коханім.
Провідміняти іменники .
9.
(Велетенські, чималі, здоровенні) граби, вільхи,
Сосни, явори, дуби
Раз в століття полягають
Після віку (змагання, боротьби, протиборства).
Виконати синтаксичний розбір речення .
10.
Згадую: так я в дитинстві любив
Вибігти вранці із хати:
Тільки послухати ( шарудіння, шелести , шурхоти) нив,
З вітром пісні поспівати.
Що (говорив, казав, промовляв) мені в лісі струмок,
Що мені поле шуміло -
Мозок не міг (збагнути, зрозуміть) їх думок,
Серце ж моє розуміло.
Виконати синтаксичний розбір речення .
11.
Все навколо зеленіє,
Річка ( біжить, ллється, тече) і
шумить.
(Тихо,спокійно, мовчки, беззвучно), тихо вітер віє
І з травою гомонить.
Як тут всидіти у хаті,
Коли все живе, цвіте,
Скрізь дзвенять пташки крилаті,
( Ясніє, сяє, променіє, зоріє)
сонце золоте?..
У тексті знайдіть слова , у яких неоднакова кількість
букв і звуків .
12.
Літа пливуть. За роком рік ( спливає, минає, проходить),
А ми усе ждемо чогось…
Хоч серце кров`ю запеклось
І ржа надію доїдає…
А ми ждемо усе чогось.
Виконати фонетичний , морфологічний розбір дієслова .
13.
Палало сонце.( Лютувала, злилася, шаленіла, звіріла) –
(Горіла, пломеніла, паленіла, жевріла) нива, ліс горів.
Палало сонце. Все мовчало,
Ніхто і дихати не смів.
Чорніла круком чорна нива,
І враз, як( крик, гамір,
гам, галас), Божий грім,
І враз, як сльози Божі, злива
В краю пустельнім і ( тихім, німім, безсловеснім)..
Минули тижні. В ( минулім, колишнім) полі
Усе забилось, загуло…
І стало сходити поволі
Життя майбутнього стебло.
Виконати частиномовний аналіз речень.
14.
Нехай зоря в світах таємних
Не ллє вже ( світла, сяйва, блиску) й
не живе,
Та промінь ще в проміннях
темних
До нас з країв ясних, надземних
Ясною хвилею пливе.
Виконати синтаксичний розбір речення .
15.
В Вас стільки сонця золотого,
(Блакиті, голубіні, сині) чистої, тепла,-
Неначе з краю чарівного
Вас хвиля моря принесла.
Виконати синтаксичний розбір речення .
ПОЕТИЧНА СИНОНІМІЯ
Методична цінність
Гра збагачує словниковий запас школярів,
привчає користуватися словами-синонімами, шукати й використовувати для
висловлювання якнайтонші відповідники, розуміти роль слова в процесі мовлення,
важливість уживання слова правильно, відповідно до значення, а також призвичаює
дітей сприймати поетичне мовлення, розуміти його образність, відмінність від
мовлення звичайного.
Правила гри
Учні одержують віддруковані поетичні
фрагменти, у яких на місці вжитих авторами слів у дужках подано кілька
синонімів, що з цими словами перебувають в одному синонімічному ряду. Завдання
гри полягатиме у швидкому й правильному встановленні вжитого авторами слова.
Той, хто правильно й швидше за інших виконує завдання, і визнається переможцем
гри. Ігрове завдання може стосуватися будь-яких слів у наведених поетичних
контекстах.
Багатство синонімів – одна
з питомих ознак багатства мови
взагалі.
М.Рильський
Олександр
Вертіль
Олександр Васильович Вертіль (27 листопада 1958 р.) — український письменник, поет, перекладач,журналіст. Член НСПУ.
Голова Сумської організації НСПУ. Член Президії НСПУ.
У творчому активі Олександра Вертіля книги поезій:
·
«Троянди
на пероні» (1990, Київ, «Молодь»);
·
«Ювілей
літа» (Харків, 1991);
·
«Слобожанська
сіль» (1996, Суми, «Слобожанщина»);
·
«Паморозь» (2004, Суми, «Слобожанщина»);
·
«Без
назви» (2007, Суми, «Мрія»);
·
«На
просторі часу» (у 2 томах, 2008, Суми, «Мрія»);
·
«Світило
Бурлюка зійшло…» (2009, в-во Української академії банківської справи НБУ,
переклади поезій основоположника футуризму Давида Бурлюка з російської на
українську).
Лауреат трьох літературних премій — імені Пилипа Рудя, імені Олександра Олеся, імені Василя Мисика. Вірші перекладалися російською, білоруською,болгарською, італійською мовами.
«Паморозь» (2004, Суми, «Слобожанщина»). Залишаючись прихильником почуттє-філософського письма,
він пропонує читачеві свій оригінальний погляд на світ і все, що в ньому
відбувається. Характерними ознаками надрукованих у збірці віршів є художня
витонченість, класична канонічність, точність і пластичність як поетичної
деталі, так і малюнки творчого « я» в цілому.
1.
В небі розчахнута (громовиця,
блискавка),
Луни важкі (громовиць,
блискавок).
Над золотою колискою
Тіні червоних зірниць.
Вихопить (сяйво, світло) із простору
Контури чорних проваль.
Знаки розверзнуті Господа-
Ніч горобинових паль.
Перед нічною іконою
Тихшає голос небес.
Стрічкою чорно-червоною
Блискавка навперехрест.
Визначити відміни виділених іменників іменників .
2.
Уривок із поезії
«Казка про струмок»
Йшов іздалеку-здалека
Крізь ( тумани,мряку, імлу) і літа.
Вишумовував у спеку,
У дощів`я - клекотав.
Русло мав ( рівне,пряие, просторе) і чисте.
Тож і птах, і звирина
Задивлялись на іскристу,
Що ( сяяла, світилася, блищала)
до дна.
Визначити розряд прикметників за значенням , утворити
ступені порівняння прикметників.
3.
Уривок з поезії « Казка про голубу квітку»
Дні з місяцями летіли
І ( ладнались, лаштувались, шикувались) в роки.
Стрівся тій дівчині милий,
Красень веселий, стрункий.
Виконати синтаксичний розбір речення .
4.
Річка під сонцем ( грає,іскриться, виблискує),
Плинуть листочки руді.
Наче поранена питця,
Човен по груди в воді.
Чи не побачив (господар,пан,
власник, хазяїн) ?
Тихо ступивши у воду,
Легко занурив черпак..
Визначити дієвідміни виділених дієслів.
5.
Прошумить,затихне і зів`яне
Вередлива долі течія.
Не (журись, сумуй) Іване-покиване,
Ти свого іще не відстояв.
6.
Чи гадали-думали, а стрілися
На ( тісному,вузькім, обмеженому) окрайчику зими.
Довго дивувалися-дивилися
Із багаторічної пітьми.
Хто ж у місті, холодами скутому,
(Рандеву, побачення,зустріч)- (несподіванку,сюрприз)
наслав?
- Ну то як?
Ще стрінемось у лютому ?
-Не раніш тридцятого числа.
Пояснити розділові знаки у виділеному реченні , зробити
синтаксичний розбір.
7.
Все на цьому світі – ( невмируща,вічна, безсмертна) тимчасовість,
Що на тому світі – знати не
дано.
На ( ганебний, безчесний, стидкий) тендер виставили совість.
Ту, що цінувалась високо й
давно.
Продавці – ( моторні, спритні,проворні), покупці – (лицемірні, лукаві).
Як би не прогавить
унікальний торг!
Об копійці думка, а бува й о
славі-
(Світиться, блищить, сяє) рядками точний монітор.
Визначити види дієвідмін виділених дієслів, утворити
форми 2 особи однини та множини.
8.
Уривок із поезії « Тарасова душа»
Вогнем ( палаючим,пекучим, злободенним) палахтіла
В ядучім (сяйві, світлі, блиску) палашів.
Укоротивши віку тілу,
Не вкоротить його душі .
Скласти речення зі
словом палаш, виконати його фонетичний
розбір.
9.
(Самостійним, незалежним, вільним), радісним і (гордим,
зарозумілим, амбітним).
Даленіла кована хода.
Десь гриміла-квапилась підвода
І дзвеніла (голосно, гучно, звучно, розкотисто) вузда.
Визначити розряд за значенням прислівників, утворити
ступені порівняння прислівників.
10.
Пряма ( постійно, завжди, повсякчас) коротша за криву -
Геометричну ( правду, твердження, істину ) засвоїв.
Бо доказові й правильні устої.
За ними все звіряю і живу.
Виконати
фонетичний розбір слів.
11.
Ніколи не звикну до твоїх
Даленіючих кроків,
Які наслуховую у( жорстокій, безжальній, нещадній) (
мовчанці, тиші, безмовності).
Ніколи не стане мені дорогим
Вечірній тролейбус,
Що (байдуже, знехотя, безпристрасно)
забирає тебе..
-Це занадто ( безумовно, категорично),-
Говориш ти.
Виконати фонетичний розбір слів.
12.
Коли ( шлях, дорога, путь, шосе) вдаль мене покличе,
Коли зустріне збуджений вокзал,
Зневажу сентименти і пероном
У ліхтареві (сяєві, світлі, блиску) пройду.
Визначити рід іменників. Провідміняти їх.
13.
Уривок із поезії «Дорожній мотив»
Прозориться слово. ( Переддень,світанок, поранок) бузковий.
Засапаний мовкне колісний
оркестр.
У місто ранкове, неначе обнову,
З нас кожен по пісні ранковій
несе.
Визначити рід іменників. Провідміняти їх.
14.
Воно здалось ( пекучим, жарким, гарячим)
на долоні,
Хоч як я і остуджував її.
Але вуста заціпило солоні
Перед ( студеним, зимним, байдужим, холодним) іменем твоїм.
Визначити розряд прикметників за значенням , утворити ступені
порівняння прикметників.
15.
Уривок із поезії «
Гроза в старих горах»
(Хитнулися, гойдалися, тремтіли) хмарини,
Зіпершись на крило.
По скелях, мов по ринвах,
(Потоки, струмки, лаву) понесло.
Пояснити розділові знаки , зробити синтаксичний розбір .
16.
І найдовші ночі ( лишаються, проминають, обходять),
І не вічна вічна мерзлота.
Над снігами аж до ( небосхилу, обрію, небокраю)
Сонце перемерзле розцвіта.
Мов ( винагорода, розплата, ціні,
платіж) опадають шати,
Що у душу зирили щодня.
Спершу (починає, затіває, заводить, дебютує) розтавати,
Де була наїжджена лижня.
Пояснити розділові знаки , зробити синтаксичний розбір .
17.
Уривок із поезії « Сонет січневого лісу»
Гудуть в снігу ( інтенсивні, напружені, натягнуті)
тятиви
Скрипучих сосон. Хмари угорі
Лягли на їх верхів`я. По корі
(Повзуть, лізуть, плазують) вітри. Заметів білі гриви
Здіймаються в повітря ( пугливо, полохливо).
Виконати фонетичний розбір слів.
18.
Місто підіймає парасольки,
Хутко прикривається плащем.
Зморені вмиваються красольки
Раннім несподіваним дощем.
Зашумлять розмірені ( струмки,пливи, потоки),
Несучи небесну (каламуть, непрозорість, тьмяність)
Оттуди, де клумби ясноокі
Маминими квітами ( красуються, цвітуть, розпускаються).
Виконати розбір слів за будовою, визначити спосіб творення слова ясноокі.
19.
Уривок із поезії «Маківка липня»
Скошені і зістожені трави,
(Акуратно, ретельно, охайно) викладені в
скирти,
Пожухла під (палаючим, пекучим ) сонцем земля,
Що в безнадії чекає вологи,
Вицвіле небо,
Яке забрало до своєї пелени
Пізнього жайвора.
Пояснити розділові знаки , зробити синтаксичний розбір .
20.
То жовтаво, то (небесно, блакитно, волошково), то
червоно :
Мовби граються метелики в лото,
-
Приквітковуються( плавно, потроху, поволі, поступово) махаони
На тонкі аеродроми пелюсток.
Визначити розряди прислівників за значенням.
21.
Уривок із поезії «Тополя»
Крона (
загойдалсь, захиталася, затремтіла)
Підтала,
І листком шелеснуло
В гіллі.
Виконати фонетичний розбір слів.
Немає коментарів:
Дописати коментар
Примітка: лише член цього блогу може опублікувати коментар.