Українська мова 5 клас

Українська мова 11 клас

Просте речення

І. Перепишіть речення. Уставте, де потрібно, пропущені літери. Підкресліть усі члени речення.
 А ж..ття – це поле несходиме. (Д.Білоус.) А край краси і правди – Україна. (А.Казка.) Дніпро – дорога срібна. (Л.Костенко.)  Я – українець, а не малорос. (В.Кочевський.) Справжня ганьба – це пл..кати раба. (М.Руденко.) І  Богдан, і Богун, і Довженко -  слави нашої гідні сторінки. (Д.Луценко.) А правда – піт т..рпкий, солоний. (А.Григоренко.) Говорити – річ нудна. Працювати слід до дна! (М.Рильський.)  Хліб і сонце – найцін..іше в світі. (Д.Луценко.) Мене без мого краю не впізнати. Г..рячий степ – мій батько. Тирса – мати. Чумацький  шлях – п..лок з моїх квіток. У битві не оступит..ся мій крок. (І.Гайворон.) Співоче поле – ось моя з..мля. (В.Кочевський.) Каменю один закон – л..жати. Вітрові один закон – л..тіть! (Є.Плужник.) Я – полтав..ць, Вкраїни син, але рідний я син і планети. (Д.Луценко.)
ІІ. Перепишіть речення. Уставте, де потрібно,розділові знаки. Підкресліть усі члени речення.
А рання осінь шле цілунок такий чудовий та сумний. (П.Тичина.) Щось квіткам шепоче вітер України. (В.Сосюра.) У лісі осінь бродить в жовтій ризі. (Д.Луценко.) Ходить садом осінь у плащі багрянім. (В.Сосюра.) Струнка піраміда блищить ялини в зеленому хутрі. (М.Доленго.) Вогні оточують мене, вогні кленові й вересневі. (Р.Лубківський.) Земля моїх батьків прекрасна і родюча. (В.Сосюра.) Співає стежка на город. (П.Тичина.) Двигтить місточок у дві дошки. (Л.Костенко.) Немає краю без звичаю. Нема лісу без вовка. Хата з піску довго не стоїть. У саду гуляки не прив’язують собаки. У сім’ї рибалки голодна родина, в сім’ї шевця – роззута дитина. Борщ без каші – удівець, каша без борщу – вдова.
ІІІ. Перепишіть речення. Уставте, де потрібно, пропущені літери. Виправте допущені пунктуаційні помилки. Підкресліть усі члени речення.
Удивляюсь я в травневу синю ніч в якій світи ведуть свої дороги і вірю я, що вічності хоч трохи несу в собі (Р.Т. Рільке).
Тепер ще квітка дійсності надією цвіте, не кидає ще тіні дерево зневіри (Б.-І. Антонич). Ліс ліворуч мов зелений заєць задивився на мою ходу (М. Йогансен).
 Я квітка осіння... Дощі мене мочать, рве вітер мої пелюстки... (В. Сосюра).
Мов карб старий цей місяць-білозір, Мов сни старі — ці хмари білопінні (М. Бажан).
 Тут вони іноді збираються чималим гуртом чи жаб половити, чи просто так походити серед лепехи й рогози (Є. Гуцало).
Хай розкаже, що вчуває, пробиваючись трава (О. Олесь).
Лягав мені до ніг покірним барсом ліс, ховаючи в собі проваль жахкі глибини (В. Олійник).
















Лінгвістична карта учня ________________________________________Дата__________________
Просте речення

Завдання
Приклади речень
Теоретичне обгрунтування
1.      Підкресліть підмети і присудки
Моя країна зветься Україною.
Пливти проти течії не завжди корисно
Безмежний світ Сашкові здавався живою материною казкою
Складений дієслівний присудок: допоміжне дієслово+інфінітив.
У ролі допоміжних можуть бути…
Складений іменний присудок…
2.      Підкресліть додатки, означення, обставини
Здатність співчувати виникає з милосердя.
Теплий вітер ніжить безмежний південний степ.

Інфінітив виступає означенням, коли…

3.      Поставте розділові знаки, підкресліть відокремлені члени речення
1.Нехтуючи минулим людина не має майбутнього. 2.Оповитий серпанком загадковості спить на схилах гір ранок.
3. Неокласики за винятком М. Рильського відчули «смак» репресій.

Поясніть, які конструкції ви виділили.
1.
2.
3.
4.      Поставте розділові знаки при вставних словах та звертаннях
«Якщо принаймні одна людина усміхнулася я щасливий» уважав Остап Вишня.
О земле втрачена явися бодай у зболеному сні.
Синім-синім небом сміявся осінній день здавася синьою синню.
Наведіть приклади вставних слів, що вказують на порядок викладу думок:…
5.      Уставте, де треба, пропущені букви
Контрас..ний, пр…красний, мавп..ячий, дит..ясла, нян..чити, уман..ський, пра..зький, каза..ський, ман..на, нет..о, кол..легія, Кальку..та, Одіс..ей, ім...іграція
Назвіть винятки-подвоєння в іншомовних словах
6.      Запишіть сполучники підрядності
Умови…
Допусту…
Наслідку…

7.      Якщо ви забули вищезгадані сполучники, напишіть про всі, які знаєте:
Сурядні:


Підрядні:





ТЕСТ
З УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ
І ЛІТЕРАТУРИ

Частина 1
Українська мова
Завдання 1–7 мають по чотири варіанти відповіді, серед яких лише ОДИН ПРАВИЛЬНИЙ. Виберіть правильний варіант відповіді та позначте його в бланку А згідно з інструкцією. Не робіть інших позначок, тому що комп’ютерна програма реєструватиме їх як помилки!
Будьте особливо уважні, заповнюючи бланк А!
Не погіршуйте власноручно свого результату неправильною формою запису відповідей
Прочитайте текст і виконайте завдання 1–7.
(1)З/далеку гора Княжа як бурий ведмiдь, що розлiгся на березi рiки. (2) Пливучи в човнi, наближаєшся до цього горбатого ведмедя, котрий переднi волохатi лапи витягнув низькими кручами ген-ген уперед, поклавши на них довгу морду. (3) Кинеш на неї око — і побачиш нашорошене вухо, яке i вві/снi не опускається й приплющений лоб. (4) Цей ведмiдь спить на березi рiки не тiльки в/зимку, а й улiтку, коли, здається, грiх не проснутись i не поласувати духмяними, запашними ягодами та медом диких бджiл. (5) Вiн втрачає свої ведмежi обриси, коли наближаєшся в човнi до берега. (6) Ти вже не бачиш нi простягнутих у/перед лап, нi могутнього горбатого хребта. (7) Перед тобою тiльки гористий берег, а на розлогих зелених кручах живими зморшками брижиться лiс.

1. У переносному значенні вжито в тексті виділене слово
А бурий ведмідь
Б  нашорошене вухо
В диких бджіл
Г живими зморшками

2. Фразеологізмом є вжитий у тексті вислів
А наближаєшся до ведмедя
Б нашорошене вухо
В гріх не поласувати
Г кинути око

3. Окремо в цьому тексті пишуться слова
А з/далеку
Б вві/сні
В в/зимку
Г у/перед

4. Прийменником є виділене слово
А як бурий ведмідь
Б ген-ген уперед
В перед тобою
Г не бачиш

5. Вставне слово вжито в реченні
А другому
Б третьому
В четвертому
Г п’ятому

6. Однорідні означення вжито в реченні
А другому
Б четвертому
В шостому
Г сьомому


7. Пунктуаційну помилку допущено в реченні
А другому
Б третьому
В шостому
Г сьомому

Завдання 8–23 мають по п’ять варіантів відповіді, серед яких лише ОДИН ПРАВИЛЬНИЙ. Виберіть правильний варіант відповіді та позначте його в бланку А згідно з інструкцією. Не робіть інших позначок, тому що комп’ютерна програма реєструватиме їх як помилки!
Будьте особливо уважні, заповнюючи бланк А!
Не погіршуйте власноручно свого результату неправильною формою запису відповідей.

8. Власну назву написано правильно в усіх словосполученнях у рядку
А драматург Микола Куліш, князь Юрій довгорукий
Б доба Відродження, Д. Бантиш-каменський
В Франківські рядки, метро Лівобережна
Г «Слово про закон і благодать», битва під Жовтими водами
Д Національний технічний університет, Республіка Білорусь

9. М’який знак на місці пропуску треба писати в усіх словах у рядку
А вишен..ці, сторон..ці, читал..ня
Б маршал..ський, міл..ярд, п’ят..сот
В забуд..те, л..лється, крад..кома
Г рибал..ство, погод..ся, купал..ський
Д нян..чин, обвін..чати, устан..те

10. Граматичну помилку допущено в рядку
А ще не висохли чорнила
Б найменш вдалий
В оберігаймо природу
Г чотирьохсот воїнів
Д Шевченкового краю

11. Префікс при- треба писати в усіх словах у рядку
А пр..чинити, пр..білений, пр..хороший
Б пр..старілий, пр..купити, пр..множити
В пр..казати, пр..рва, пр..сохнути
Г пр..темняти, пр..багатий, пр..боркити
Д пр..метаний, пр..багато, пр..соромлений

12. Неправильно утворено ім’я по батькові
А Іллівна
Б Юрієвич
В Семенівна
Г Анатолійович
Д Анатоліївна

13. Закінчення має іменник у рядку
А вступне слово Петра Хорошенк..
Б мальовничого панн..
В стаття Людмили Москаленк..
Г банківського кредит..
Д могутнього Дон..


14. Граматично правильне продовження речення «Опановуючи новий матеріал, …»
А ніколи не треба поспішати.
Б у мене виникли запитання.
В я консультувався з учителем.
Г важливо звернути увагу на винятки.
Д варто скласти план заняття.

15. Неправильно побудовано словосполучення
А чверть на другу
Б за двадцять восьма
В дві години
Г десять по сьомій
Д п’ять (хвилин) до першої

16. Подвоєння літер відбувається у всіх словах у рядку
А козач..на, екстрен..ий, неоцінен..ий
Б востан..є, дан..ий, юн..ат
В завзят..я, стат..ей, зав..ишки
Г перед..вер’я, неоцінен..о, стурбован..ість
Д академ..істечко, роз..броєний, заметіл..ю

17. Правильно вжито дієслівну форму в реченні
А Давайте будемо оберігати природу!
Б Підтвердьте свої міркування аргументами.
В Вируште у цікаву подорож Україною!
Г Даш мені свій новий номер телефону?
Д Сплатимо за електроенергію вчасно.

18. Кома перед і ставиться в реченні (розділові знаки пропущено)
А Так по зимі приходять весни і по грозі сіяє синь.
Б Коли пролунав грім і задріботів дощ, діти були вже вдома.
В Буря минеться і знову засяє сонце.
Г Засівайся щастям, земле і квітчайся для сторіч.
Д Де в сім’ї злагода, там панує любов і множиться радість.

19. Літера у ставиться в реченні «Майстерно (1)плітає Є. Гуцало (2) пейзаж різноманітні запахи: «Згадую село, (3) якому ми тоді жили, і (4) моїй уяві постають літні вечори, і (5) душу мою лине елегія смеркання...» на місці цифри
А 1                              Б 2                              В 3                              Г 4                              Д 5

20. Граматичну помилку допущено в реченні
А В універмазі продають нові моделі зимового пальто.
Б Ніколи не май звички спізнюватися.
В Давно відомо, що мети досягає наполегливий.
Г Через негоду збори довелося перенести на пізніше.
Д Щоб не захворіти на грип, треба загартовуватися.

21. Через дефіс пишуться всі прислівники в рядку
А пліч/о/пліч, рано/вранці, день/у/день
Б по/моєму, на/гора, любо/дорого
В будь/що, по/латині, сама/самотою
Г по/братерськи, по/одинці, по/нашому
Д вряди/годи, без кінця/краю, слово/в/слово


22. Поширеним є речення
А Вона сиділа склавши руки.
Б Ми з тобою будемо радіти.
В Я буду сумлінним студентом.
Г Сотні птахів почали співати.
Д Нехай кожен із вас відповість.

23. Підкреслена буква позначає той самий звук в усіх словах у рядку
А ошатний, вмиваєшся, шум
Б дзвін, кукурудза, підзвітний
В жито, стежці, жебоніти
Г кілька, цікавий, кедр
Д радість, сім, сьомий

Завдання 2428 мають на меті встановлення відповідності. До кожного рядка, позна-ченого ЦИФРОЮ, доберіть відповідник, позначений БУКВОЮ, і поставте позначки в бланку А на перетині відповідних колонок і рядків. Усі інші види Вашого запису комп’ютерна програма реєструватиме як помилки.

Будьте особливо уважні, заповнюючи бланк А!
Не погіршуйте власноручно свого результату неправильною формою запису відповідей

24. З’ясуйте, який вид підрядного речення можна приєднати до поданого головного

Головне речення
Вид підрядного речення

А
Б
В
Г
Д
1 У творах В. Шевчука діють герої, …
2 У Е. Андієвської кожен твір розрахований на те,…
3 ……, поїздка все-таки відбулася.
4 Відкриття меморіального музею відбулося там, …
А з’ясувальне
Б означальне
В обставинне часу
Г обставинне місця
Д обставинне допустове
1





2





3





4







25. Доберіть приклад до кожного випадку вживання тире
Випадок уживання тире
Приклад
1 перед узагальнювальним словом
2 між підметом і присудком
3 між частинами складносурядного речення
4 між частинами безсполучникового речення
А Чорнобиль — попередження, набат, його уроків людство не забуде.
Б Ще день чи два — і зацвітуть сади.
В І пісні, і приказки – все вражало багатством поезії.
Г Вовків боятися – в ліс не ходити.
Д Сила – у правді, а не в торбині банкнот.



А
Б
В
Г
Д
1





2





3





4










26. З’ясуйте вид поданих односкладних речень
Вид речення
Приклад

А
Б
В
Г
Д
1 означено-особове
2 неозначено-особове
3 узагальнено-особове
4 безособове
А Отак мені доведеться свято зустрічати.
Б У сусіда розуму не позичиш.
В Весною в селі встають рано.
Г Десь недалеко звуки автомобіля.
Д Подивлюся ще раз на квіти і трави.
1





2





3





4





27. Доберіть антоніми до поданих слів
Слово                         Антонім
1 індивідуальний
2 чистосердний
3 активний
4 ощадливий
А лицемірний
Б інертний
В марнотратний
Г регресивний
Д колективний

А
Б
В
Г
Д
1





2





3





4






28. З’ясуйте, якими частинами мови є виділені слова в реченні (цифра позначає наступне слово)
(1)Коли б (2)усі (3)одурені прозріли,
Коли (4)б усі убиті ожили,
То небо, від прокльонів посіріле,
Напевно, репнуло б від сорому й хули.
А прикметник
Б займенник
В дієприкметник (форма дієслова)
Г частка
Д сполучник
Читання й аналіз тексту
Завдання 29–36 мають по чотири варіанти відповіді, серед яких ОДИН ПРАВИЛЬНИЙ. Виберіть правильний варіант і позначте його в бланку А згідно з інструкцією. Не робіть інших позначок, тому що комп’ютерна програма реєструватиме їх як помилки!
Прочитайте текст (цифри в дужках позначають номери рядків) і виконайте завдання 29–36.
Будьте особливо уважні, заповнюючи бланк А!
Не погіршуйте власноручно свого результату неправильною формою запису відповідей

ІСТИНА, ВИСТРАЖДАНА ЖИТТЯМ
(1-4) Колись Сверстюк писав про Сент-Екзюпері: «Для утвердження своїх істин Сент-Екзюпері зробив усе, що міг: він їх вистраждав життям і створив у згоді з ними модель свого життя». Ці слова Євгена Олександровича можна повною мірою адресувати йому самому.
(5-6) Сверстюк має абсолютний літературний слух. Його художні образи народжуються легко й невимушено. Вони завжди точні й доречні. Він бачить те, чого недобачають інші.
(7-9) Українське суспільство багато втрачає від того, що й досі не надрукували жодної книжки його віршів. Тим часом усі вони — як оригінальні твори, так і переклади класиків — найвищого ґатунку.


(10-15) Його улюблені літературні герої — Дон Кіхот і Гамлет. Про Дон Кіхота йдеться в його майже автобіографічному вірші «Сервантес»:
Скільки ламало життя,
Скільки брало на глум —
Чистим лишився стяг,
Вічним — шляхетний сум.
(16-22) А ось як Сверстюк розглядає гамлетівське запитання: «Питання бути чи не бути означає: бути собою або ніким! Боротись і не приймати або приймати і терпіти все як є, а потім знайти свою фальшиву роль у маскараді навколо влади.
 Бути — це бути
                                      в опозиції, бути зі шпагою.
Бути — значить
         виконувати обов’язок!
(23-30)— Євгене Олександровичу, яку особливу ноту, на Вашу думку, вносить українська література до світової?
— Здебільшого говорять про особливі мотиви, що зачіпаються в цій літературі, про її дух, який є духом народу. Говорять і про рівень вершинних явищ цієї літератури. Українська література підняла давні образи фольклорні на високий мистецький рівень. Потім — безперервний струмінь романтизму, ідеалізму, духовності, що впливало і на сусідів. Окрім того, українська література вирізняється своєю народністю, що було втрачено державними націями.
(31-41)— Який стан українського письменства нині і які завдання вирішує сучасна літературна критика?
— У нас перервано зв'язок поколінь, і це найбільша біда нашої літератури. Спадкоємність у нашій культурі переривалася заборонами. Революція диктувала розрив. «Вишневі садки під сокиру» — це не є у Е. Блакитного тільки фраза, а це дуже широка метафора. М. Хвильовий як трубадур нової літератури мусив різко відмежовуватися від «Катерини» Шевченка. У нього було не тільки «геть від Москви», але і великою мірою «геть від традицій». Потім виродження культури до і після війни. Втрата рівня — це вже розрив. «Маленькі вибухи» під час війни, маленькі спроби говорити своїм голосом — майже в кожного з великих письменників. Усе це було задушено після війни — і ми мали квітуче болото застою.
От таку літературу ми застали. Батькам не було за що дякувати.
(42-45) Нині маємо літературу, яка розвивається в умовах свободи. Я би сказав, що свобода слова — це є великий Божий дар, до якого треба повільно підійматися тернистою дорогою. Але спокусити свободою слова рабів — це їх збаламутити. Вони до неї не підіймалися, вони її не завойовували, і вони її не хотіли, і для них вона страшенно обтяжлива.
(46-48) Тому для багатьох людей, які нині входять у літературне життя, є багато спокус легкої думки, кон'юнктури, більш чи менш прихованої. Уже не кажу про те, що багато соромітних явищ, які були при так званому соціалізмі, нині стали зовсім безсоромними.
(49-53) Треба виховувати ту аудиторію, яка створює ґрунт для приймання певних вартостей, певних символів і певної мови. Певним чином ми намагалися виробляти таку аудиторію в 60-ті роки — і нині ті люди продовжують приходити на наші вечори. А в молодому середовищі ще не виробився цей інтерес до тем і проблем, які мають існувати в кожному суспільстві.


(54-62) — Картина, яку ви намалювали, мало втішає... Чи можна сьогодні, по восьми роках незалежності, говорити про відродження духу справжньої української інтелігенції?
— У нас інтелігенція була фактично ліквідована революційною і окупаційною законністю. Були ризиковані спроби відродження інтелігенції всупереч обставинам часу, і була розплата, і залишився посів. Проблема відродження шляхетного типу людини залишається актуальною. І мені дуже неприємно чути, що ті часи, коли треба було страждати, протистояти, закінчилися. Часи вузької дороги нагору ніколи не закінчаться. І це вічна доля людини — нести свій хрест і йти до своєї мети.
                                                                                              (Із часопису, 613 слів)
29.  Текст належить до стилю (стилів) мовлення
А  художнього
Б  публіцистичного
В  художнього і розмовного
Г  публіцистичного і художнього

30.  У тексті поєднано жанри
А  нарису й автобіографії
Б  автобіографії й вірша
В  вірша, інтерв’ю і статті
Г  вірша, інтерв’ю й автобіографії

31.  У фразі «Вишневі садки під сокиру!» (34-35) Е. Блакитний натякає на ідейний зміст твору письменника
А  М. Меттерлінка
Б  А. Чехова
В  М. Куліша
Г  М. Хвильового

32.             Фраза «Маленькі вибухи» під час війни, маленькі спроби говорити своїм голосом — майже в кожного з великих письменників» (38-39) у Є. Сверстюка має значення:
А  письменники писали щиро й правдиво
Б  участь письменників у бойових діях
В  виступи письменників перед бійцями
Г  письменники критикували владу

33.             Той факт, що улюбленими літературними героями Є. Сверстюка є Гамлет і Дон Кіхот, свідчить про
А  його захоплення шедеврами світової літератури
Б  високим рівнем його освіченості й інтелігентності
В  співзвучністю його світоглядних позицій з позицією героїв
Г  те, що ці герої давали натхнення йому як письменнику


34.  Головну думку тексту виражено в рядках
А  «Часи вузької дороги нагору ніколи не закінчаться. І це вічна доля людини — нести свій хрест і йти до своєї мети».
Б  «Сверстюк має абсолютний літературний слух. … Він бачить те, чого недобачають інші».
В  «У нас перервано зв'язок поколінь, і це найбільша біда нашої літератури. Спадкоємність у нашій культурі переривалася заборонами».
Г  Література має «…виховувати ту аудиторію, яка створює ґрунт для приймання певних вартостей і проблем, які мають існувати в кожному суспільстві».

35.     Рядки 31-35 «М. Хвильовий як трубадур нової літератури мусив різко відме-жовуватися від «Катерини» Шевченка» означають, що він орієнтував літературу на
А  модернізм
Б  спадкоємність
В  розрив з російською літературою
Г  відмежування від світової літератури

36.  Українську літературу НЕ відрізняє від інших літератур світу
А  психологізм зображення
Б  використання фольклорних образів
В  романтизм та ідеалізм
Г  народність

Частина 2
Українська література
Завдання 37–56 мають по п’ять варіантів відповіді, із яких лише ОДИН ПРАВИЛЬНИЙ. Виберіть правильну відповідь і позначте її в бланку відповідей згідно з інструкцією. Не робіть інших позначок – комп’ютерна програма реєструватиме їх як ПОМИЛКИ!
Будьте особливо уважні, заповнюючи бланк А!
Не погіршуйте власноручно свого результату неправильною формою запису відповідей

37. Рядки
А вже весна, а вже красна,
із стріх вода капле,—
молодому козаченьку
мандрівочка пахне
узяті з пісні   
А історичної Б календарно-обрядової       В чумацької   Г козацької     Д стрілецької

38. Плач Ярославни споріднено з фольклорним жанром
А замовляння             Б переказу                 В голосіння                Г пісні                        Д думи

39. Своєрідність байок Г. Сковороди полягає в тому, що вони мають
А віршову форму                  Б образи, запозичені з Біблії            В переважно людські персонажі
Г силу, яка втілює мораль                                                               Д зв'язок із народною творчістю

40. У рядках із поеми «Енеїда»
За нею рани, смерть, увіччя,
Безбожність і безчоловіччя
Хвіст мантії її несуть……зображено
А Юнону                    Б Цирцею                   В Війну                      Г Сивіллу       Д Дідону


41. Поему «Катерина» Тарас Шевченко присвятив
А К. Брюллову          Б матері         В сестрі Катерині      Г В. Жуковському     Д І. Сошенку

42. Віршовий розмір уривка
Народе мій! В твоїй журбі
Невже нема чого робити?
Невже судилося тобі
Рабів і зрадників плодити?
А чотиристопний хорей                   Б чотиристопний ямб
В чотиристопний анапест                Г п’ятистопний дактиль       Д п’ятистопний амфібрахій

43. Слова «До земських діл тобі нема діла, людей свого краю ти не знаєш, знать не хочеш і не ціниш, я соромлюсь сидіти з тобою за столом» говорить
А Соня Пузиреві                   Б Пузир Калиновичу
В Феноген Ліхтаренку          Г Золотницький Пузиреві                Д дружина Пузиреві

44. Принцип романтичного зображення застосовано до образу
А Брюховецького      Б Сомка          В Гвинтовки               Г Череваня     Д Кирила Тура

45. Елементи імспресіонізму наявні у творі
А «Камінний хрест»             Б «Інститутка»          В «Маруся»    Г «Людина»   Д «Intermezzo»

46. Першим психологічним твором в українській літературі є
А «Камінний хрест»                         Б «Хіба ревуть воли, як ясла повні?»
В «Людина»                                      Г «Тіні забутих предків»                              Д «Чорна рада»

47. Збірка «Сонячні кларнети» П. Тичини найближча до мистецтва
А живопису                Б кінематографу                   В музики        Г скульптури             Д театру

48. У новелі Г. Тютюнника «Три зозулі з поклоном» об’єднуючим композиційним елементом є образ
А листа                      Б пісні                        В колиски                   Г сосни                      Д сліз

49. З-поміж перелічених письменників до шістдесятників належав
А Павло Тичина                                Б Василь Симоненко
В Володимир Сосюра                       Г Андрій Малишко                           Д Максим Рильський

50. Характер конфлікту між комедії «Мина Мазайло» науковці називають
А політичним            Б філологічним         В побутовим Г соціальним                         Д психологічним

51. Рішуче заперечення одних цінностей в ім’я абсолютизації інших, пропаганда ідей більшовизму, проголошення аскетизму, жертовності притаманні твору
А «Марія» Уласа Самчука                           Б «Жовтий князь» Василя Барки
В «Вершники» Юрія Яновського                 Г «Три зозулі з поклоном» Григорія Тютюнника
Д «Україна в огні» Олександра Довженка

52. «Орудував він косою, як добрий маляр пензлем чи ложкою — легко і вправно. Коли б його пустили з косою просто, він обкосив би всю земну кулю» — так сказано про героя твору
А «Мисливські усмішки»                 Б «Мина Мазайло»
В «Марія»                                          Г «Три зозулі з поклоном»              Д «Зачарована Десна»

53. Заклик «І жити спішити треба, Кохати спішити треба – Гляди ж не проспи!» належить
А Павлові Тичині                              Б Володимирові Сосюрі
В Василеві Симоненку                     Г Дмитрові Павличку                       Д Ліні Костенко


54. «Пісню про рушник» поклав на музику
А О. Білаш     Б Л. Ревуцький          В П. Козицький          Г А. Штогаренко       Д П. Майборода

55. Складниками художньої концепції роману «Маруся Чурай» є
А іронічне звучання                                                 Б автобіографічний елемент
В перевага раціонального начала                            Г поєднання епічного й ліричного
Д модерністські прийоми

56. У рядку «темряву тривожили криками півні» використано
А асонанс                   Б алітерація               В алегорія                  Г алюзія         Д анаколуф


Завдання 57–60 передбачають ВСТАНОВЛЕННЯ ВІДПОВІДНОСТІ. До кожного рядка, позначеного ЦИФРОЮ, доберіть відповідник, позначений БУКВОЮ, і поставте позначки в бланку на перетині відповідних рядків і колонок. Усі інші види Вашого запису комп'ютерна програма реєструватиме як ПОМИЛКИ.
Будьте особливо уважні, заповнюючи бланк А!
Не погіршуйте власноручно свого результату неправильною формою запису відповідей

57. Установіть відповідність між літературним персонажем та його характеристикою:
1 У. Самчук
А
Івана як коли би хто буком по чолі тріснув, така велика жила напухала йому на чолі…Іван ходив усе зібганий у поясі, а люди прозвали його Переломаний.
2 І. Багряний
Б
З вигляду — середовий чоловік; і в прізвищі сільська звичайність. Враження буденності підсилено, бо небритий: в неділю схопили нагло. Череп вимірився в височину, з записками, що коло русявої чуприни біліли над обпаленістю чола і видовженого обличчя. Аж сивими, на дні западин, виглядають очі, хоч вони з проголубінню, притіненою від брів: мов землистого тону, як і вуса, опущені крайцями вниз.
3 М. Хвильовий
В
Відслужив свою службу і повернувся додому, живий і здоровий, Дужий, кров з молоком, «что да как», носа в хустинку сякає. Всі сусіди збігалися подивитися, а він стоїть — дубило серед потрощених тифом кістяків — і тари-бари розводить. Міцний тютюнище окаджує його низеньку хатчину. Стоїть, і голова у сволок впирається.
4 В. Стефаник
Г
Перед ним сиділа дівчина. Але така ж хороша і та бистроока, із стрічкою над чолом, і юна, смаглява від сонця. Дівчина насупилась, набурмосилась і від того ще покращала. Яка вона хороша!
Такої він, далебі, ще не бачив. Якесь дивне поєднання надзвичайної дівочої краси і суворості. Гнучка, як пантера, і така ж метка, мабуть, а строга, як царівна.
      Д
…низенький лоб, чорна копа розкуйовдженого волосся й приплюснутий ніс. Мені він завжди нагадує каторжника, і я думаю, що він не раз мусів стояти у відділі кримінальної хроніки.


А
Б
В
Г
Д


1







2







3







4









58. Установіть відповідність між письменником і персонажем його твору
1 Іван Котляревський
А
Іван Вареник

А
Б
В
Г
Д
2 Панас Мирний
Б
Килина
1





3 Михайло Коцюбинський
В
Макогоненко
2





4 Леся Українка
Г
Ліхтаренко
3





  Д
Марічка
4






59. Установіть відповідність між автором та назвою твору
1 Іван Багряний
А
«Жовтий князь»

А
Б
В
Г
Д
2 Остап Вишня
Б
«Я (Романтика)»
1





3 Микола Хвильовий
В
«Чорна рада»
2





4 Василь Барка
Г
«Тигролови»
3





                                                             Д
«Мисливські усмішки»

4





60. Установіть відповідність між автором та уривком із його вірша
1 І. Драч
2 Є. Маланюк
3 В. Симоненко
4 Д. Павличко

А



Б


В



Г



Д

Мене водило в безвiстi життя,
Та я вертався на свої пороги.
Переплелись, як мамине шиття,
Щасливi i сумнi мої, щасливi i сумнi мої дороги.
Красиве засмагле сонце…
Воно їхало на велосипеді,
Обминаючи хмари в небі.
Вже й любов доспіла під промінням теплим, 
І її зірвали радісні уста,  — 
А тепер у серці щось тремтить і грає, 
Як тремтить на сонці гілка золота. 
І якщо впадеш ти на чужому полі,
Прийдуть з України верби і тополі,
Стануть над тобою, листям затріпочуть,
Тугою прощання душу залоскочуть.
Вили бурі історії. Рвали й жбурляли відвічне.
О, ти знав, що тоді не сонети й октави, о ні! —
Жорстко-ярим залізом ти пік одоробло північне,
Й клекотіла душа твоя в гнівнім, в смертельнім огні.



А
Б
В
Г
Д
1





2





3





4











Частина 3
ВЛАСНЕ ВИСЛОВЛЕННЯ
Підтримайте або спростуйте думку:
У майбутньому кінематограф повністю замінить театральне мистецтво.
Сформулюйте тезу, наведіть два-три переконливі аргументи, які найкраще підтвердять Ваші міркування. Проілюструйте Ваші думки посиланнями на приклади з художньої літератури (зазначте назву твору, укажіть проблему, порушену письменником, назву твору, художній образ, через який проблему розкрито, наведіть цитату з твору тощо), історичними фактами або випадками з життя. Не переказуйте змісту, не давайте повної характеристики образів. Сформулюйте висновки.
Роботу запишіть на бланку Б. У разі потреби використовуйте чернетку.

Орієнтовний обсяг роботи – 1 сторінка (200–250 слів). Текст обсягом до 100 слів екзаменатори не перевірятимуть.

Немає коментарів:

Дописати коментар

Примітка: лише член цього блогу може опублікувати коментар.